نقد و بررسی فیلم حاکمیت مطلق| نجات بشریت از یک جنگ جهانی دینی

رویداد۲۴| فیلم حاکمیت مطلق (Absolute Dominion) به کارگردانی لکسی آلکساندر روایتی خشن از چگونگی تلاش بشر برای نجات تمدن از سقوط کامل را به تصویر میکشد. این فیلم علمی-تخیلی و اکشن محصول ۲۰۲۵ آمریکا با بازی درخشان یونس زهدی، فابیانو ویت و اندی الو، تجربهای متفاوت از تلفیق خشونت، تفکر، و ایدئولوژی را برای مخاطب رقم میزند. با نگاهی به جنبههای مختلف این اثر، بهتر میتوان دریافت چرا حاکمیت مطلق در عین داشتن فضایی پرهیاهو، حرفهای عمیقی برای گفتن دارد.
داستان فیلم حاکمیت مطلق
اتفاقات فیلم در سال ۲۰۶۳ رخ میدهد؛ زمانی که جهان از یک جنگ جهانی دینی گسترده زخمخورده و نهادهای جهانی در تلاشند تا راهی برای ایجاد صلح و ثبات بیابند. اما این راه، به طرز عجیبی نه از طریق دیپلماسی یا عدالت، بلکه از دل یک مبارزه خونین بیرون میآید. در این آینده تاریک، تصمیم گرفته میشود که یک تورنمنت جهانی هنرهای رزمی برگزار شود؛ مسابقهای مرگبار که در آن نمایندگانی از تمام ادیان، فرقهها و ایدئولوژیها در قالب جنگجویان ماهر به مصاف هم میروند. تنها هدف این رقابت، انتخاب «قهرمانی با ایمان غالب» است؛ کسی که قرار است به نمایندگی از باورش، مسیر جدیدی برای بشریت رقم بزند.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم موروماچی بورای | روایت شورش ساموراییها
داستان با معرفی چند شخصیت کلیدی آغاز میشود؛ از جمله جنگجویانی که از دل ادیان مختلف برخاستهاند، اما در میان آنان، شخصیتی وجود دارد که از قواعد رایج پیروی نمیکند. این قهرمان نه تنها با مهارتهای فیزیکی خود بلکه با نوعی نگاه انسانیتر، بهمرور به مرکز توجه بدل میشود. فیلم در طول روایت، تضاد بین تعصب کور و خرد انسانی را برجسته کرده و بهجای آنکه تنها بر خشونت مسابقه تمرکز کند، سوالاتی اساسی درباره ماهیت ایمان، هویت و صلح مطرح میکند.
بازیگران فیلم حاکمیت مطلق
در راس تیم بازیگری، یونس زهدی در نقش شخصیت اصلی – جنگجویی که گذشتهای پرزخم و باوری متفاوت دارد – خوش درخشیده است. بازی او میان خشونت و تأمل، تضادی جذاب ایجاد میکند که از قهرمان کلیشهای فاصله دارد. فابیانو ویت، که نقش یک رهبر فرقهای خشن و کاریزماتیک را ایفا میکند، توانسته تهدید مداوم و سنگینی را در طول فیلم حفظ کند. همچنین اندی الو، با بازی در نقش یک استراتژیست وابسته به نهادهای قدرت جهانی، عنصر عقلگرایی و سیاست را وارد فضای احساسی و اکشن فیلم کرده است.
یکی از نکات مثبت فیلم، استفاده از بازیگران با پسزمینههای فرهنگی و نژادی متفاوت است؛ موضوعی که با مضمون چندفرهنگی و فرامذهبی اثر همخوانی دارد.
ساخت فیلم حاکمیت مطلق
لکسی آلکساندر، که پیشتر با فیلمهایی مانند Punisher: War Zone شناخته شده بود، این بار با نگاهی فلسفیتر به ژانر اکشن بازگشته است. کارگردانی او در حاکمیت مطلق هوشمندانه میان هیجان و معنا حرکت میکند. صحنههای مبارزه، بهطرز بیرحمانهای واقعی و خشن هستند؛ اما هر مبارزه، در دل خود بار معنایی دارد. طراحی صحنه، لباسها و حتی نورپردازی در القای دنیای پساآخرالزمانی بسیار مؤثر عمل کردهاند.

فیلمنامه، با وجود ریتم نسبتاً سریع، سعی کرده میان اکشن و دیالوگهای تأملبرانگیز تعادل ایجاد کند. موسیقی متن با تمهایی تیره، ترس و اضطراب جهان آینده را تشدید میکند. همچنین استفاده از جلوههای ویژه محدود و کاربردی، باعث شده فضای فیلم باورپذیر و نه بیش از حد فانتزی به نظر برسد.
نقد فیلم حاکمیت مطلق
Absolute Dominion اثری است که دقیقاً همانجایی ایستاده که اکشن و تأمل تلاقی میکنند. نکته مهم اینجاست که با وجود خشونت زیاد، فیلم از آن برای انتقاد از خشونت ایدئولوژیک استفاده میکند، نه برای تجلیل آن.
نقدهای اولیه درباره فیلم نشان دادهاند که بسیاری از منتقدان نسبت به جسارت سازندگان در پرداختن به موضوعات دینی و جهانی حساس، رویکردی مثبت داشتهاند، هرچند برخی نیز آن را شعاری دانستهاند. امتیاز ۴.۸ منتقدان ممکن است نشاندهنده نارضایتی بخشی از تماشاگران باشد، اما از سوی دیگر، تأیید ۹۸ درصدی کاربران در راتن تومیتوز نشان میدهد که مخاطبانی که بهدنبال محتوای چالشی هستند، فیلم را تحسین کردهاند.
یکی از ضعفهای اثر، شاید در شخصیتپردازی برخی کاراکترهای فرعی باشد که بیش از حد تیپیکال و بدون عمق نشان داده میشوند. همچنین برخی دیالوگها – بهویژه در نیمه دوم – میتوانستند با بازنویسی قویتری همراه باشند. با این حال، حاکمیت مطلق در کلیت خود تجربهای متفاوت و قابل تأمل در میان آثار اکشن سال ۲۰۲۵ محسوب میشود.


